Tidlöst svenskt hantverk

Sjöö Sandström gör inte så mycket väsen av sig på handleden. Men de som vet de vet. Duon bakom Sveriges första armbandsur började 1986 att skapa klockor som med handgjord elegans fortfarande fokuserar på tid och stil. Utan surr, textmeddelanden och blinkande lysen.

Screen Shot 2020-12-14 at 19.58.38.png

De svenska visionärerna och entreprenörerna Christer Sjöö och Mikael Sandström startade företag 1986 och ville utmana de stora schweiziska varumärkena. De ville skapa ett svenskt hantverk i en bransch där Sverige som land har en lång och fin tradition – klockor.

Sjöö och Sandström möttes som två ingenjörer med ett stort gemensamt intresse, och det intresset var armbandsur. Det hägrande målet var att kombinera elektronik och mekanik, vilket kändes långt ifrån självklart. Men det blev verklighet i form av Chronolink Worldtimer, som visuellt är en vanlig analog klocka, men i själva verket består av två ur. Den analoga delen med mekaniskt, manuellt uppdraget urverk, och under den – ett batteridrivet digitalt ur.

Om Chronolink Worldtimer var Sjöö Sandströms stora genombrott 1997 så hade de redan 1993 skapat Automatic, som var det första svenska handgjorda armbandsuret. Uppmärksammat, hyllat och prisat och nu satsades det verkligen för framtiden.

Screen Shot 2020-12-14 at 19.59.23.png

Smarta klockor komplement till hantverk

2020 pratar vi nutid och framtid med företagets vd och delägare Felix Formark. Som driver verksamheten vidare utan Christer Sjöö och Mikael Sandström.

– Jag klev in i företaget 2012, året efter att Sjöö Sandström skapat UTC Skydiver för det svenska flygvapnet, och då började vi att se över hela verksamheten. Vad tycker kunderna, hur funkar våra digitala kanaler, hur ska vi utvecklas och så vidare.

Felix, liksom de övriga delägarna, har en stor passion för hantverket och att få vara med och utveckla det för framtiden ser de som en stor ära. Vi undrar lite nyfiket hur det klassiska armbandsuret står sig mot de flitigt förekommande smartklockorna, som visar så mycket mer än tid och datum.

– Jag måste säga att vi står oss starka, om man bortser från pandemin. Marknaden är inte helt oberörd av alla smart watches men det har också väckt intresset hos den yngre generationen, att vilja bära klocka på armen.

– Oftast är det inte heller någon antingen-eller-situation. Vi upplever att många har både smart watch och en vanlig klocka. Det är två olika användningsområden och på jobbet eller festen sätter man hellre på sig en Sjöö Sandström än en sportig funktionsklocka. Det svenska hantverket förlorar sällan mot den snabba, föränderliga tekniken.

Felix äger själv ingen smart watch.

– Jag tycker telefonen är jobbig nog. Jag vill inte ha en klocka också som konstant plågar mig med ringsignaler och surrande. Den här tillgängligheten i ett allt snabbare samhälle kräver någon motpol. Ett lugn, där inte allt måste gå så snabbt.

Screen Shot 2020-12-14 at 20.00.37.png

Klockor för generationer

Sjöö Sandström är mer än bara en klocka för nuet. Felix säger att många som köper en Sjöö Sandström – och sköter om och servar den regelbundet – har en klocka som även deras barnbarn kommer kunna ha. Flera av deras klockor går i arv i generationer.

– Det kostar en slant att köpa en Sjöö Sandström. Spannet sträcker sig från drygt 14 000 kronor upp till närmare 180 000, men i slutändan sparar man pengar. Som mycket annat som är äkta hantverk så vinner man på att köpa kvalitet.

Flest klockor säljer man i prisklassen 20-35 000 kronor. Målgruppen är enligt Felix den som köper integritet och inte följer strömmen.

– Sjöö Sandström sticker inte i ögonen på folk. Klockorna är inte vräkiga och ingen statussymbol som gemene man känner igen. Man bryr sig inte så mycket om trender utan gör ett medvetet val och köper det man vill ha.

– Det är ändå lite kul det här med den svenska logiken, om man ska dra paralleller. Du kan ha köpt en sprillans ny Volvo för dryga miljonen och de flesta kommer alltid tycka att det är okej. Ett bra köp helt enkelt. Men kommer du i en Porsche rynkas det på mångas näsor. Även om den är både gammal och kostar en tredjedel av Volvon, säger Felix och skrattar.

Varje år sedan 2014 släpper Sjöö Sandström femtio stycken guldklockor, Royal Capital. En klocka som inledde en ny era och som ytterligare har positionerat varumärket både i Sverige och utomlands.

– Generellt har vi ökat volymerna sedan 1998. Vi använder urverk från Schweiz, men i övrigt jobbar vi så svenskt det går. Vi tillverkar klockorna på beställning på Södermalm i Stockholm, från ax till limpa, och vi har inga lager.

Annual Edition 2020 har nyligen kommit ut på marknaden och årets version är i samarbete med Tärnsjö Garveri, som gjort klockans läderetui. Allt för knyta an till andra svenska hantverksyrken.

– Har man gett sig in i en bransch där Schweiz dominerar så måste vi hitta vår grej. Och det svenska är vår grej, vårt

DNA!

Föregående
Föregående

Personaltrivsel en vinnande framgångsfaktor

Nästa
Nästa

Entreprenörer på fat och flaska