Entreprenörer på fat och flaska

Ni känner kanske till storyn om Mackmyra. De svenska whiskypionjärerna som skapade historia efter de åtta vännernas skidresa i svenska fjällen. Diskussioner kring landets avsaknad av egen maltwhisky gick från vilja och vision till handling. 1999 startade man Mackmyra Svensk Whisky, som två decennier senare regelbundet prisas och lovordas över hela världen.

Screen Shot 2020-12-14 at 19.44.57.png

Fatägarskapet skapar både engagemang

och gemenskap “

Trust Magazine var på plats i Mackmyras Whiskyby i september i år och fick närvara vid en världspremiär. Premiären bestod av tömning, buteljering och etikettering – utförd av fatägarna själva. Ett event med officiell invigning utanför byns Skogslager, där många av de närvarande whiskyentusiasterna förvarar och lagrar sina fat.

Det världsunika eventet inkluderade guidade turer i destilleriet, whiskyprovning, presslunch och trerättersmiddag i Mackmyras Bar & Bistro, i skogen en bit från Gävle. En av Mackmyras grundare, Magnus Dandanell, höll tal och medverkade vid denklassiska bandklippningen. Han pratade med stolthet om att sluta cirkeln med hjälp av den unika och publika buteljeringen.

– Vad vi vet är vi det enda whiskydestilleriet i världen som låter fatägarna på det här sättet vara delaktiga i det sista steget på en lång whiskyresa. Från att man skaffat sig ett fat eller flera och lagrat det under flera år med regelbundna avsmakningar – till att kunna tömma sitt fat, fylla buteljerna själv och sätta på de skräddarsydda etiketterna.

Det är en unik inkludering i ett magiskt hantverk!

Magnus Dandanell och hans medgrundare visste redan från början vad de ville skapa

– en whisky med tydlig svensk prägel. Med utgångspunkt från den svenska eken, svenskt korn och vatten från trakten började man tillverka och utveckla whisky med skicklighet, känsla och nyfikenhet.

Screen Shot 2020-12-14 at 19.49.04.png

Fatlagring i skog och gruva

Det 37 meter höga destilleriet Gravity har byggts för att effektivisera produktionen med hjälp av gravitation, och man månar mycket om att värna miljön. En minst lika viktig plats som det åtta år unga destilleriet är den gamla gruvan i Bodås, där man lagrar Mackmyras whisky i fat, femtio meter ner i berget. Det är en häftig känsla att byta solljuset i den vackra skogsmiljön mot kompakt mörker, ju längre ner i gruvan man kommer. Det är svalt och doftar alkohol från alla håll. Mackmyras idé att utveckla de mindre 30-litersfaten innebär att whiskyn mognar snabbare och mer intensivt än i större fat. Den rökiga smaken får sin ”svenskhet” från den svenska torven och skogens enris. Vi återkommer till invigningen utanför Skogslagret, en kort promenad från Whiskybyn. Det är en stor och fullbokad dag för grundaren Magnus Dandanell och hans kollegor, men vi hinner få några ord mellan de olika momenten.

– Mackmyra har inte gjort sig känd som den traditionella whiskytillverkaren, utan snarare den innovativa. Vi har mycket idéer som vi gillar att verkställa och tycker om samarbeten över gränser. Ibland väldigt otippade sådana.

– Att kunna erbjuda fatägare den här personliga kopplingen till sina fat från ax till limpa, där de själva väljer recept, lagringstid och plats, är högt uppskattat och skapar goda relationer. Att som jag sa i talet sluta cirkeln med den här unika buteljeringen ökar känslan av närhet och personlighet. Magnus och alla andra ”Mackmyror” vi träffar pratar med värme och inlevelse om sin whisky, men minst lika mycket om sina fatägare.

– Fatägarskapet skapar både engagemang och gemenskap. Många tar chansen att provsmaka sitt skogslagrade fat i samband med ett restaurangbesök i byn, och de besöker gärna och regelbundet faten – som om de vore familjemedlemmar, säger Magnus och skrattar.

Screen Shot 2020-12-14 at 19.56.08.png

Cirkeln är sluten

Vi får lite bakgrundsprat också när vi ändå halkat in på ämnet fat. Vännerna frånskidresan, som födde idén om den svenska maltwhiskyn, började själva tillverkningen kring millenieskiftet. Från de första pannorna var mängden whisky som kom ut trettio liter.

– Låt oss göra trettiolitersfat tänkte vi, och så siktar vi på åtta fat till att börja med. Vi kontaktade vänner och ryckte i våra egna partners för att checka intresset. Innan vi startat på riktigt hade vi 400 svar, så 2002 var vi igång. Sedan dess har vi sålt 20 000 fat! Magnus betonar att Mackmyra aldrig kommer att producera bulkwhisky. Det här företaget pratar om upplevelse.

– Den slutna cirkeln handlar inte bara om att fatägarna får slutföra sin egen lagring genom buteljering och etikettering. För oss somvarit med från början är det här som att fira ett barn som fötts, vuxit upp och nu har blivit myndigt. Det är stort att få vara med och fira en 18-åring!

Det moderna destilleriet Gravity är skapat för att möta en stor efterfrågan och den kringliggande naturen är en värdefull tillgång för de gyllene dropparna. Mackmyra Whiskyby har dessutom blivit Gävlebornas naturliga mötesplats. Även under tider som härjas av Corona.

– Faktum är att restaurangverksamheten växer. Under våren, när flera restauranger i stan stängde, var det många som åkte hit istället och åt på uteserveringen. Luncherna har varit väldigt välbesökta och de som varit här lunchtid kommer gärna tillbaka på kvällen. Det har i sin tur ökat intresset för att skaffa ett eget fat, så man kan säga att många

Gävlebor har sina familjemedlemmar här – i trettiolitersfat!

När man pratar med Magnus, som varit med och skapat hela Mackmyraresan, förstår man att det inte finns några slutmål.

– Varför nöja sig när man kan utvecklas vidare? Vi ser framför oss att det en dag ska finnas möjligheter att bo här i whiskybyn också och vi pratar om både bryggeri och bageri. Mackmyrabyn ska vara en levande plats där människor möts och mår gott. Vi hinner prata lite med företagets nya vd också, Johan Larsson, som i maj 2020 tog över rollen efter Magnus Dandanell. Som i sin tur haft den titeln i 21 år, men som i fortsättningen sätter ”affärsutvecklare” på visitkortet.

– Jag klev ju in i bolaget mitt i stormen, kan man säga. Corona härjade som värst och där kom jag, från en helt annan bransch där kläder och skor spelat huvudrollen. Inte whisky. Men jag gillar varumärkesindustrin – och Mackmyras hjärta och själ såklart, säger

Johan Larsson som också medverkar under buteljeringspremiären i skogslagret.

– Att göra whisky med äkta hantverkstraditioner är en långsiktig affär. Det vi destillerar

u säljer vi inte nu. Fenomenet att äga sitt eget fat är inte alls lika stort och populärt utomlands som här, men det ska vi ändra på, fortsätter Johan.

Mackmyras väg ut i världen

Mackmyra håller på och applicerar ochutvidgar sin fatmodell i Tyskland och England. Företagets första lager utanför Sverige ligger nära Hamburg i Tyskland, på godset Gut Basthorst, och där lagrar både tyskar och svenskar sin egen whisky. För att gasa tillväxten i England startade man 2018 dotterbolaget Mackmyra Swedish Whisky Ltd, där försäljning och marknadsföring drivs av egen anställd brittisk personal. Målet är att göra Europa till Mackmyras hemmamarknad.

– Rådande pandemi har förstås påverkat även oss, även om Sverige och Systembolaget inte drabbats av nedstängningar som i många övriga länder där försäljningen blivit ordentligt

strypt. Men trots Corona har vi lyckats flytta fram positionerna i både England, Tyskland och Sverige. Magnus Dandanell inflikar att man agerat väldigt snabbt och följt med i turerna kring pandemin.

– I tider som dessa visar det sig vilka som är entreprenörer på riktigt. En entreprenör tänker oftast tvärtom, helt utanför boxen.

– Vi har anpassat Whiskybyn och sittningarna i restaurangen efter rådande regler och kan konstatera att folk har rest hit från hela landet, för matupplevelser i skön miljö, rundturer, konferenser, whiskyprovningaroch fatvård.

– Det är rätt fantastiskt att 2020 har visat sig vara en av våra bästa somrar hittills! Både Johan och Magnus berättar om övriga aktiviteter som hjälpt till att hålla tillväxten vid liv under det här året. Bland annat drog man spontant igång online-provningar i England, Tyskland och Sverige på en och samma gång. På respektive språk. De började

visa upp sig alltmer i kanaler som Youtube, Facebook, Twitter och webbhandeln växer stadigt.

– Vi har märkt en ökad försäljning på nätet i bland annat England, där man är van att shoppa alkohol online. Och vi levererar ju våra flaskor till 48 länder så Mackmyra är definitivt på väg ut i världen.

– Ska man sammanfatta oss lite kort och fåordigt så är kanske det här halvårets agerande typiskt för Mackmyra, säger grundaren Magnus Dandanell. Vi flyttar fram positionerna när det är som tuffast! Och vårt mål har alltid varit att sätta Sverige på den internationella whiskykartan

Föregående
Föregående

Tidlöst svenskt hantverk

Nästa
Nästa

Porträtt / Ingemar Stenmark