Italienska bubblor på Österlen

Ingen har väl undgått att grönt är det nya svarta, inte minst med hänvisning till alla teveprogram och serier som ägnas åt trädgårdar, blommor och natur. Många kallar det en pandemieffekt, att vi ägnar vår natur alltmer uppmärksamhet. Men en välkänd profil som Karl Fredrik Gustafsson har levt med blomsterprakt och grönska i större delen av sitt vuxna liv. 

Screen Shot 2021-06-29 at 13.36.25.png

När Trust Magazine träffar Karl Fredrik är det nästan på Österlen. En lokal på Strandvägen i Stockholm har för dagen förvandlats till en liten trädgårdsoas, fylld med väldoftande blommor – och en nyhet fylld på flaska. 

– Välkommen till mig! Du blir en av de första som får prova min prosecco, säger Karl Fredrik och möter mig i dörren med ett glas bubbel – och ett brett leende. 

Vi kommer tillbaka till proseccon, men koncentrerar oss på Karl Fredrik själv först. Som började jobbade på krogen som femtonåring och som fått intresset för mat och dryck från sin morfar. 

– Jag var egentligen för ung för att servera alkohol men det borde vara preskriberat vid det här laget, säger Karl Fredrik och skrattar. Jag drog in mest dricks av alla så det låg kanske något i krögarnas uttalande om att jag var en naturbegåvning. 

– För mig har det alltid handlat om att känna av situationer, få folk att trivas och må bra. Att vara lyhörd. Det är egenskaper som man alltid har nytta av – i alla lägen. 

Entreprenör med gröna fingrar

När Karl Fredrik var 18 år startade han företag. Tillsammans med en tjugo år äldre vän drev han en handelsträdgård med specialväxter. En plantskola för finsmakare, men det blev ingen långvarig historia. 

– Vi var före vår tid med den sortens växthandel, men vi saknade den kommersiella bredden. Företaget lades ner, jag gick en floristutbildning och började jobba som florist i Örebro när jag blev headhuntad som butikschef för en inredningskedja. Mina butiker gick bra, men hela butikskonceptet bantades ner och då lämnade jag inredningen för ett tag. 

Det blev åter blommor i fokus i Karl Fredriks liv. Han gick ett traineeprogram på Blomsterlandet i Örebro och började snabbt att göra skillnad på sin arbetsplats. För första gången började butiken han jobbade i att vinna säljtävlingar och det var kul att gå till jobbet. 

– Trots att jag trivdes och det gick bra hade jag börjat sätta nya mål. Lite så där entreprenörsmässigt, att det aldrig är riktigt ”good enough”. Jag kände att det här att jobba i blå smurfkläder och vara en i mängden inte riktigt var min grej. 

Lite i elfte timmen valde Karl Fredrik att tacka ja till den landskapsarktiektutbildning som han sökt till i skånska Alnarp och flyttade dit. I den här vevan hände det väldigt mycket i Karl Fredriks liv. 

– Jag hade träffat Petter och vi ville båda flytta ut på landet. Vi tänkte oss en sommarstuga men stod plötsligt som ägare till Eklaholm på Österlen. 

Eklaholm är den vackra gården som många har blivit bekanta med genom teverutan. Den byggdes 1923 men har anor från 1600-talet. Ett ”litet nätt projekt” där det är lättare att rabbla upp allt som inte har behövt renoveras på/kring gården och själva boningshuset. Under flera år jobbade paret med Eklaholm och fick under tiden igång en butiksverksamhet på gården. Som sedan start lockar besökare och kunder alla dagar i veckan. 

– Vår ambition är inte att sälja växter, vi vill inspirera och få människor intresserade av allt som har med blommor, växter, trädgård och inredning att göra. Vi lever och andas färg, form och dofter och önskar att fler upptäcker allt det sköna som vår natur bjuder på. 

Prosecco med mera

Många har lärt känna både Karl Fredrik och Eklaholm tack vare tittarsuccén ”Karl Fredrik på Österlen” som sänts på TV4 i två säsonger – och som gör sig redo för en tredje säsong. Dessutom stundar bröllop för Karl Fredrik och sambon Petter Kjellén, så det kommer att bli många anledningar att fira. 

– Jag gillar fest och alla tillfällen som är värda att fira lite extra, även i vardagen. Det framgår kanske av teveprogrammet också, säger Karl Fredrik med ett leende. Det kändes därför helt naturligt att tacka ja när Henkell Freixenet kontaktade mig och undrade om jag ville ta fram ett eget bubbel. Jag som älskar bubblor! 

Från ord till handling. Det togs ganska snabbt ett beslut om att det skulle vara något lyxigt, ekologiskt och gärna italienskt som skulle ha Karl Fredriks namn på flaskan. 

– Jag har rest mycket i framför allt Frankrike och Italien, så det är ingen slump att valet föll på Italien. Och att det skulle vara ekologiskt är både självklart och viktigt. Jag tycker inte heller om när ett bubbel blir för sött, så jag hade ganska många önskemål när vi började planera. 

Rent praktiskt är det Karl Fredrik som gett ledtrådarna till Henkell Freixenet, som i sin tur haft koll på hela produktionen. Den första provningen gjordes i somras, på svensk mark, och så har flaskor och smakprov skickats mellan Italien och Sverige – ända fram till slutprovningen på Eklaholm. 

– Det gick ju inte att resa under produktionstiden, men jag kände mig ändå väldigt delaktig från start till mål. Och jag är hundra procent nöjd med slutresultatet! Proseccon är precis så frisk, fruktig, blommig och utmärkt balanserad som jag vill ha den. 

– Ser du bubblorna? Det här glaset hällde jag upp klockan nio och nu, drygt två timmar senare, är det fortfarande bubblor kvar i glaset. Precis så vill jag ha det! Livet blir lite roligare med bubblor. 

Trädgårdsdrömmar lockar miljonpublik

Att ta fram en egen dryck var ingen engångsföreteelse. Planerna är långsiktiga och det finns en fortsättning i pipeline. Att starta med bubblor är ett medvetet val. 

– Jag jobbar gärna långsiktigt och hållbart. Sedan händer det så mycket annat just nu, med nya tevesäsongen, det planerade bröllopet och ett husköp i Italien som vi hoppas ska bli verklighet snart. Men det kommer definitivt att komma fler drycker i sortimentet. 

Att ”Karl Fredrik på Österlen” skulle bli en sådan succé som det blev och har blivit var huvudrollsinnehavaren inte riktigt beredd på. 

– Jag tror att det här med ”grönt är skönt” har blivit populärt hos en större målgrupp. Många vill odla växter i stan, på balkongen, i uterummen och i hemmen. Det är inte bara på landet och hos trädgårdsodlare som levande växter går hem.

– Att få följa ett gaypar på det här sättet, på bästa sändningstid, är inte heller gjort tidigare. Det är nytt och har säkert lockat några nyfikna tittare, även om inte det ska ha någon betydelse. Det är rätt häftigt – och ofattbart – att en miljon tittare såg premiäravsnittet av mitt och Petters liv och blommiga värld på Eklaholm!  

Föregående
Föregående

Med sikte på VM-guld i matlagning

Nästa
Nästa

Med spik och hammare i blodet