Svenska mästare på däckförvaring 

Det började med två kollegor som startade eget företag mitt under rådande börskrasch 2008. Idag har Svenska Lager siktet inställt på att skapa Europas bästa ställage och lyfthjälpmedel för däckhandeln. Och framtiden ser ljus ut. 

2.jpg

Man behöver inte kunna det här med ställage, lyfthjälp- medel och däckhantering för att förstå att Svenska Lager är ett företag som lyckats. Och som kan sin sak.

– Jag skapade och grundade Svenska Lager 2008, ihop med en dåvarande anställd, Ronny Lindström. Vi hade mest fokuserat på lagerinredning tidigare, men konkurrensen var stor och vi insåg att vi skulle vinna på att nischa oss, berättar vd Fredrik Lingeskog.

Däckförvaring och hjulhantering var det man siktade in sig på och 2009 tog man kontakt med Vianor i Lund, som med sitt omfattande kundunderlag av allehanda hjul hade stort behov av däckförvaring.

– Vianor hade både behovet och vetskap- en om hur de ville ha det, men de hade inte tid att konkret lösa det problemet. I den vevan klev vi in och tog fram ett förslag som de nappade på, och det var början på den nischade resa vi strävat efter att skapa.

Svenska Lager insåg att de kunde specialisera sig inom hjul och däck och valde efter några år medvetet strategin att smalna av sin verksamhet. Dock med målet att bredda sig geografiskt.

– Vi sneglade på exportmarknaden och framför allt Tyskland, som är en gigantisk marknad med alla bilar och ett liknande väglag och klimat som Sverige. Vi hade utvecklat företaget och förbättrat våra produkter och förstod att vi skulle kunna sälja ställage till tyska kunder. Om de bara fick upp ögonen för oss. 

1.jpg

Svenska Lager i Tyskland
Svenska Lager ställde ut på mässor i Tyskland och det dröjde inte länge förrän den första anläggningen var levererad för den tyska marknaden. Och ringarna på vattnet förökade sig. Idag har företaget en säljare stationerad i Frankfurt.

– Tyskland har en helt annan logistik när det kommer till hjul- och däckhantering jämfört med Sverige. Ofta ligger de gigantiska lagren utanför storstäderna och hjulen som ska förvaras har traditionellt kommit stående och lyfts ett och ett. Vårt koncept bygger på att däcken hanteras liggande, utan manuella lyft. Wheelsystem360 heter konceptet som inte 

bara förändrar och förnyar – utan märkbart förbättrar – branschens sätt att förvara och hantera däck och hjul. Målsättningen med WS360 är att vara marknadsledande och skapa Europas bästa ställage och lyfthjälpmedel för däck- och bilbranschen. Man har också tagit fram en hjultvätt där man strävat efter att minimera vattenförb- rukningen. 

– Många hjultvättar förbrukar mellan 15 och 20 liter vatten per hjul. Vår vattenför- brukning är två och en halv centiliter per hjul! Dessutom är vi de enda som tvättar hjulen liggande, vilket vi också har tagit patent på. Ur miljösynpunkt är det här ett väldigt väl mottaget initiativ, säger Fredrik Lingeskog, inte utan stolthet. 

Svenska Lager har hittat sin nisch men siktar hela tiden framåt. Utvecklingen inom däckförvaring och hjulhantering har satts i rullning, bildligt talat, och ser inte ut att ha någon fartbegränsning. 

Föregående
Föregående

Från motvind till medvind

Nästa
Nästa

Med pil och båge in i framtiden