Med pil och båge in i framtiden 

Det började med en far, en son och försäljning av utrustning för tävlingsbågskytte. Verksamheten utökades med uppköp av ett annat företag, som hämtades hem till Karlstad i en mini-Mercedes. Man omsatte cirka tre miljoner kronor första året och 2019 var den siffran strax under 60 miljoner. Möt Fondprodukter och dess eldsjäl Robert Borenius. 

1.jpg

“Eftersom vi säljer produkter som riktar oss till människor i naturen så är intresset snarare större. Man tänker att man nog ska unna sig den där grejen nu som man velat ha.” 

Det är inte glasklart vad man erbjuds när man besöker fondprodukter.se, men de som vet – de vet. Man importerar varumärken för den skandinaviska marknaden och huvudfokus är outdoor, jakt, fiske och allehanda tillbe- hör av högsta kvalitet.

– Vi lät namnet leva vidare ”från det förflutna” och då vårt syfte är att agera skyltfönster ut mot återförsäljarna, med en enorm mängd varumärken i sortimentet, är det svårt att döpa om sig till något som sammanfattar allt, säger Robert Borenius, som äger och driver företaget ihop med sin pappa.

När man får höra att ni började ert företagande med tävlingsbågskytteutrustning går det inte att låta bli att undra – varför då?

– Haha, ja det är ju rätt nischat, men när jag var barn sköt jag mycket med pil och båge. Efter ett tag tyckte min mamma att jag kunde börja skjuta mer seriöst än bara i skogen, så jag gick med i en bågskytteklubb och började snart tävla. 

– 1984 var det öppna VM i bågskytte, i svenska Ljungby. Tävlande i alla åldrar från hela världen var där och sköt pil i skogen under en hel vecka. Jag tävlade i knatteklassen och kom på andra plats. 


Från femkamp till växande bolag
Tävlandet fortsatte på VM och EM i stora delar av världen och Robert och hans pappa, som också höll på med bågskytte, började själva sälja utrustning kopplat till sporten. 

– Nu är vi inne på sent nittiotal och förfrågningarna breddades. Det var många hotell och konferensanläggningar som höll på med femkamp och teambuilding, och de ville ha mer än bara pil och bågar för sina gäster. 

– Jag hade hittat ett företag som jag köpte grejor från, som hette Fondprodukter, och frågade ägaren om han inte hade lust att sälja sitt företag. Det visade sig att han skulle gå i pension i slutet av året så han sa ja. 

Fondprodukter dåtid rymde sin verksamhet i ett garage. Pappersarbetet gjordes med skrivmaskin och omsättningen var drygt en miljon kronor. Hela flyttlasset fick plats i en minibuss och företaget etablerade sig på riktigt i Karlstad.  Sortimentet växte stadigt och man började göra sin egen produktkatalog. Vilket de var duktiga på och fick mycket cred för.

– Vi gör fortfarande vår egen katalog, som nu landar på 628 sidor, och när vi gjorde den första fattades sex sidor för att få den klar. Då fick jag tips om en jakt- och outdoorsmässa i Tyskland, IWA OutdoorsClassics, så jag åkte dit och fick med mig ännu fler varumärken in i företaget. Och de sex katalogsidorna var fyllda i ett nafs.

– Första året gick vi från en omsättning på 1,3 miljoner till 3,7 miljoner, säger Robert, inte utan stolthet. 

– Alla bolag förändras, inte minst nu i samband med Corona. Allt går så mycket fortare, vilket vi är bra på, men det är också på gott och ont. Om en kund lägger en order klockan tio på förmiddagen och klockan tre kommer på att man vill komplettera med något är det för sent. Då är ordern redan skickad. 

Vi pratar lite effekter av pandemin, och för Fondprodukters del har det inte påverkat försäljningen nämnvärt. 

– Vi har klarat oss ganska bra. För att uttala mig lite blygsamt svenskt, säger Robert och ler. Men eftersom vi säljer produkter som riktar oss till människor i naturen så är intresset snarare större. Man tänker att man nog ska unna sig den där grejen nu som man velat ha. 

Elmia Game Fair.jpg

Svensk natur en guldgruva 

– Corona har förstört och försvårat mycket för många, men det har inte tagit ifrån oss skogen!

Robert tror att det kan finnas något gott i det som sker nu också. Man upptäcker vilken guldgruva den svenska naturen är och värderar skog, mark och hav på ett helt annat sätt än tidigare. Sedan kan det vara svårt att mäta effekterna på lång sikt, framför allt då mycket produkter produceras och tillverkas i länder där tillverkningen varit nedstängd.

– Det är en kedja med länkar som måste sitta ihop för att bli komplett. Bara en sådan sak som fraktflyg, som vi som importörer är beroende av, har varit svåra att få tag på. Men vi har än så länge gjort bättre siffror än vi vågat hoppas på. När vi gick ur mars i år till exempel hade vi ökat 40 procent sen ifjol. Om inget drastiskt inträffar framöver så är min gissning att vi kommer gå upp 15-30 procent det här året.

– Corona har framkallat otroligt många negativa rapporter och nyheter, så det är lätt att glömma bort att det finns ljuspunkter också. Och att många företag faktiskt klarar sig ganska bra, även när det krisar.

Robert berättar att man kommer lägga till ännu fler varumärken under 2020 och de 1 200 återförsäljare man har idag kan komma att bli fler. Himlen är verkligen taket för Fondprodukter. 

Föregående
Föregående

Svenska mästare på däckförvaring 

Nästa
Nästa

En säker arbetsplats