Traditioner för framtida generationer

Om du skulle googla ordet entreprenör vore det inte helt otänkbart om det dök upp en bild på Sofie Källström. Hon är småländskan som tidigt bestämde sig för att ”ingenting är omöjligt”, och gick från rollen som hotellchef till det lockande entreprenörslivet. Fokus idag är merchandise, där hon skakat om branschen rejält med ett digitalt framtidstänk i ett traditionellt rotat företag.

Skärmavbild 2021-03-11 kl. 21.40.21.png

När vi pratar med Sofie Källström håller hon på och förbereder en tillfällig flytt och jobb i Dubai. Men det är helt fel turordning, att börja prata om det som ännu inte har ägt rum, så vi kliver några steg bak i tiden och tittar på vad som banat väg för bland annat Dubai senare i år. 

Att Sofie har hunnit göra mer än många andra i sitt drygt 30-åriga liv kan vi snabbt konstatera. Drivet och ett målinriktat arbete har funnits där sedan extrajobbet i blomsteraffären, när hon var tolv år och bodde i Småland. Det fortsatte med hotel management-studier och ett par anställningar som hotellchef, bland annat på Lindö Park vid Lindö Golfklubb. 

– Jag gillar utmaningar och att verkställa idéer. Entreprenörslivet lockade mig och 2015 grundade jag mig första bolag, Smart Generation, med syftet att satsa på branscher och bolag med behov av ett generationsskifte – och med en stor utvecklingspotential. 

– Det finns så många fina bolag som har fungerat bra i generationer, men som inte har några planer på att utvecklas. ”Det är bra som det är”, helt enkelt. Att förändra det synsättet har blivit min grej. Att hitta traditionella branscher som går att utveckla och få en ökad omsättning på köpet. 

Skärmavbild 2021-03-11 kl. 21.40.34.png

Traditionella branscher under utveckling 

Investmentbolaget Smart Generation inkluderar hela åtta företag inom olika branscher, med den gemensamma nämnaren att alla är redo för generationsväxling. Ett av dessa företag är Lightbulb Education som utvecklar ett LMS-system (learning management system) i Sydafrika, för att snabbt och effektivt förenkla utbildningen för afrikanska barn och ungdomar. Ett koncept som visat sig vara väldigt framgångsrikt.  

– Det är helt olika typer av företag, men den röda tråden är att de följer det moderna samhällets utveckling och banar väg för framtida generationer. Ett av dessa företag, som upplevde ett minst sagt turbulent år 2020, klev jag själv in i som vd för drygt ett år sedan. Och vilken resa vi har gjort, We Do Promotion och mina grymma kollegor! 

Säger man merchandise tänker många automatiskt på den traditionella branschen som säljer kaffemuggar, t-shirts och fyndiga give-aways med reklambudskap. Visserligen sant, men potentialen inom merchandise är enligt Sofie kraftigt underskattad. 

– Inte minst nu under pågående pandemi blir våra möten och interaktioner med varumärken mer och mer digitala. Merchandise-branschen omsätter uppemot tio miljarder kronor bara i Sverige, men den är inte särskilt online. Det har jag sett en utmaning att ändra på. 

Det är med datorernas hjälp och så kallad gamilfication som Sofie och företaget We Do Promotion (WDP) tänker förändra sättet att jobba med merchandise. Gamificiation är en teknik som används för att motivera, engagera och förstärka positiva beteenden, eller förändra desamma.

– Man utgår helt enkelt från målgruppens behov för att uppnå önskad effekt av den reklamyta man vill exponera. Med hjälp av gamification lyssnar vi in allmänhetens eller medarbetarnas feedback, och utifrån dessa insikter skräddarsyr man kampanjer och budskap.  

Men berätta nu. Du tog över vd-rollen i företaget i början av förra året och i mars hade du packat väskan för att åka och jobba i Dubai. En resa som hastigt bokades av. Vad hände? 

– Det var den där klassiska dra-ur-proppen-känslan. WDP hade fått det otroligt ärofyllda uppdraget att förbereda öppningen av butiken i Svenska Paviljongen på Världsutställningen Expo 2020 i Dubai. Men när jag i princip stod med passet i handen kom UDs avrådan från alla utrikesresor. Så det var bara att packa ur väskan igen och börja planera om hela året. 

Ett års jobb på två månader

Är det något som kännetecknar i princip alla entreprenörer, så är det förmågan att ställa om och tänka nytt. Precis så var det även för Sofie och hela företaget. 

– Vi hade ju planerat för Dubai och vad som skulle göras efter det. Nu satt vi plötsligt med en pandemi i knät och var tvungna att ta en rad snabba beslut. Som vi då inte visste skulle visa sig vara rätt eller fel beslut, men det vara bara att kavla upp skjortärmarna och köra. 

Sofie berättar om en veckas sömnlöshet, frustration, förvirring och mängder med medarbetarsamtal. Sedan kom de fram till att den vision de hade gällande företaget skulle realiseras, trots en värld fylld av oro och frågetecken. Det skulle bara bli nödvändigt att nå målet på betydligt kortare tid än man räknat med. 

– Trots en gigantisk käpp i hjulet visste vi redan hur vi ville både utveckla och förbättra företaget. Vi började rent praktiskt med att göra oss av med vårt 500 kvadratmeter stora showroom och lager i Solna och tog flyttlasset till Stureplan, Stockholm. Showroom behöver vi inget och lagret har vi numera på annat håll. 

– I samma veva bytte vi affärs- och CRM-system, tog fram en ny webbplats och lanserade ett helt nytt affärsområde med målgruppen influencers, som får vår hjälp med att ta fram merchandise som de designat själva. Man kan säga att vi gjorde ett års jobb på två månader! 

– Ihop med övriga satsningar, sociala medier bland annat, och ett hårt och målmedvetet arbete lyckades WDP få nästan 40 procent nya kunder på ett år! Galet när man tänker på det, och när man räknar in pandemin i det hela också. Galet bra, säger Sofie med befogad stolthet. 

Från Oskarshamn till Dubai

Samtidigt som man skördat framgångar sticker inte Sofie under stol med att det varit ett krävande år. Som vd och eldsjäl har hon lagt mycket tid och energi på ledarskapsrollen. Många, stora förändringar på kort tid kan skapa både oro och lite rädsla, så Sofie har verkligen fått visa vägen och leda sina medarbetare. Mer än under normala förhållanden. 

– Trots allt slit och trots att det ställts stora krav på alla, inte minst mig själv, så är slutsatsen av det hela jäkligt bra! Hade vi inte tvingats att agera som vi gjorde hade förändringarna skjutits på framtiden. Och så även framgångarna. 

– Att driva företag är ingen enmansshow. Det handlar om att få med sig människor och att jobba mot samma mål. We Do Promotion har verkligen bevisat att det går att både utvecklas och växa på kort tid – även under en pandemi. 

Men vad hände med Världsutställningen Expo 2020 i Dubai, kanske ni undrar? 

– Den blir av i år! WDP har fortfarande förtroendet att få driva butiken i den svenska paviljongen, nu med ett uppdaterat koncept för att vara Corona-anpassat. Butiken blir i år både fysisk och digital och kommer att visa äkta svenskt hantverk och innovation för resten av världen. 

Expo 2020 behåller sitt namn men äger rum mellan den 1 oktober 2021 och 31 mars 2022. Utställningen har temat “Connecting minds, creating the future” och det är första gången en världsutställning hålls i Mellanöstern.

Att göra något halvdant är inte Sofies melodi, så i augusti flyttar hon till Dubai för att vara med under resans gång. 

– Det här är ett ypperligt tillfälle för oss att visa framfötterna och vi vill skapa roliga, innovativa happenings på plats. Strukturerna är redan satta och medverkande utställare är klara. Om ni vill kan jag berätta mer om arbetet bakom kulisserna när jag väl är på plats. 

Såklart att vi vill, så vi säger på snart återhörande Sofie Källström, entreprenör ut i fingertopparna! 



Föregående
Föregående

Generationsskifte med framgång

Nästa
Nästa

Analog succé i textil