Hyllade mackor

Krogbranschen har det tufft under rådande pandemi. En bransch som kryllar av entreprenörer med kreativa lösningar och idéer. Några som det går bra för är snabbmatsskaparna, och vi tar sikte på en restaurang som fokuserar på mackor – enbart – och som utan överdrifter kan beskrivas som en braksuccé. Häng med oss in på Sandhäxan.

Skärmavbild 2021-03-11 kl. 21.26.31.png

Jag måste erkänna att jag inte hunnit analysera namnet innan besöket, men på plats i lokalen på Gästrikegatan i Stockholm inser jag hur genialiskt man lekt med ordet sandwich. 

– Om du bara visste hur många som kommenterat vårt namn. Det händer fortfarande att någon kommer fram och upplyser oss om att Sandhäxa blir typ ”sand wich” på engelska. Då gäller det att bara le och nicka, säger Mattias Svensson och skrattar. 

Mattias är en av de idag fyra delägarna. Det började med tre goda vänner med ett gemensamt ”amatörintresse” för mat. Mattias och Erik ”Jerka” Johansson, som många känner igen från tv-serier som Bonusfamiljen, Maria Wern och filmen Orca, möttes i barnens förskola och ihop med Fredrik Sundberg började planerna på en egen restaurang att ta form. 

– Vi gillar Vasastan och trillade över den här lokalen, som vi fixat till helt på egen hand. Vi har målat, raggat möbler och prylar från alla håll, haft kompisar som ritat menyer – och inte tagit ekonomisk hjälp från något håll. En frihet som är oerhört skön. Att vara sin egen, säger Fredrik och får medhåll av designern Mattias, som för övrigt grundat varumärkes- och designbyrån Söderhavet. 

– Vi har nog lagt max 20 000 kronor på lokalen, och det dyraste inköpet är väl den här kakelväggen, fortsätter Mattias och lutar sig mot det gröna kaklet. 

Skärmavbild 2021-03-11 kl. 21.25.49.png

Sandwich i teverutan

Sandhäxan slog upp dörren strax innan sommaren 2019. En omedelbar succé och ägarna beskriver sommaren som magisk. Mackor på menyn visade sig inte bara vara ett smart, unikt och snabbt koncept – smakerna och stämningen i den lilla lokalen spred raskt ringar på vattnet. 

– Köerna ringlade långt ut på gatan, det var härligt trångt och hjärtligt här inne och många upptäckte ”vår uteservering” runt hörnet – Vasaparken, säger Mattias och skrattar. Hans Instagram-bilder lockade dit många hungriga gäster som på riktigt trodde att de hade servering där. 

En som också hade hört ryktena om de populära smörgåsarna var kökschefen/delägaren William Thorén, som vid den tiden var sjukskriven från sitt jobb på Stureplansgruppen. 

– Jag gick in och beställde allt från menyn, provsmakade samtliga mackor och kom med synpunkter. Som uppenbarligen uppskattades, för jag fick frågan att ta över som kökschef – och sedan dess är det här mitt första hem! 

Det kan tilläggas att Erik Johansson inte är den enda delägaren som syns i teverutan. William är en av de tävlande deltagarna i den stentuffa teveserien ”Elitstyrkans hemligheter”. Hur det går för honom där får vi inte veta. Ännu. Sandhäxan har dessutom fått göra mackor på bästa sändningstid i Nyhetsmorgon på TV4. 

Som många andra verksamheter kom pandemin och la sordin över serveringen. Framför allt det hjärtliga, trånga och sociala som kännetecknar Sandhäxan hämmades, men man har ändå klarat sig mycket bättre än många andra i branschen. För att inte säga väldigt bra. 

– Corona har tagit lite spetsen av upplevelsen och man längtar tillbaka till fullknökade lokaler och glada gäster på golvet och i fönstret, säger Mattias. 

– Vi har vunnit mycket på vårt läge. Det bor och jobbar många här i Vasastan och flera hittar hit från helt andra delar av stan. Eller övriga delar av landet faktiskt, vilket är skitroligt. 

Att man tillagar mackor som är lätta att ta med sig har också bidragit till den fortsatt höga försäljningen. Stängda mackor, är gänget noga med att påpeka – inte fritt byggda på höjden. Lätthanterlig snabbmat med guldkant och extra allt kan man utan överdrift sammanfatta affärsidén, efter att ha både plåtat och smakat de mytomspunna mackorna. Serverade med äkta råvaror och kärlek. 

Skärmavbild 2021-03-11 kl. 21.26.17.png

Minihäxa och prisad grillad ost

Vägg i vägg med Sandhäxan ligger Minihäxa, som är lite av ett chambre séparée. För slutna sällskap, konferenser, den lilla festen eller efterfesten. De sistnämnda var citat ”galet trånga och populära” tillställningar och man längtar efter att få se Minihäxan fylld till brädden igen.   

– Vi har fullständiga rättigheter på båda häxorna och rekommenderar gärna en kall, skummande Pilsner Urquell till mackorna. Ett glas rött eller vitt kan du också få till maten, säger Fredrik och framhäver ännu en favorit som de samarbetar med, förutom ölen – Kvibille Mejeri. 

Kvibille spelar en viktig roll i restaurangens succémacka Grilled Cheese, som kommit på plats 23 bland världens bästa mackor. Inte fy skam! 

– Många undrar varför vi inte har fler samarbeten, men för oss är det oerhört viktigt att driva hela projektet med lust. Företaget Sandhäxan finns inte, vi gör det vi gör för att vi gillar det. Vi har friheten att inte ha några riskkapitalister inblandade och vi tar ingen skit från aktörer med motkrav, inflikar Mattias. 

Att expandera och skapa en Sandhäxankedja är inte aktuellt enligt kvartetten. Trots att både kundkrets och önskemål finns. 

– Nej, den dörren känns stängd. Vår ambition är att skapa ett ikoniskt varumärke genom att bara finnas här, på den här platsen. Vi är stolta över vår Sandhäxa och den går inte att kopiera eller återskapa, fortsätter Mattias och får medhåll från kollegorna. 

Vickning efter Nobel

Catering var ett ytterligare ben att stå på, planerat som en fortsättning på krogöppnandet. Efterfrågan på mackor till fester, bröllop och event i allmänhet var stor och man stod i startgroparna, färdiga att trycka på den knappen. Innan Corona …  

– Vi levererar en del på beställning, men det är mest smågrejor nu. Men vi funderar på nästa steg och vad det skulle kunna bli. En häftig merit vore att få styra upp vickningen efter Nobelmiddagen och dansen! Jag tror att alla festdeltagare skulle uppskatta en härlig sandwich framåt småtimmarna, säger Mattias med ett leende och man känner spontant att ”inget är omöjligt”. 

Att mackorna är grymma kan även vi skriva under på. Finns det fler framgångsfaktorer som får köerna att ringla långa längs Gästrikegatan? 

– Folk känner nog att vi är äkta. Sandhäxan är inga tuffa killar som vill driva företag och tjäna så mycket pengar som möjligt. Än en gång – vi drivs av lust och kärleken till mat, utan konstigheter, betonar både Mattias och Fredrik. 

– Det låter självklart men är inte det på alla ställen – att bli sedd. Gästen ska ha en bra upplevelse när den är här och vi försöker verkligen att ”ge blicken”. Visa att vi ser våra kunder, även när det är kö och fullt på golvet, säger William som fortfarande är imponerad av den lilla krogens stora volym. 

– Ni ska se ruljansen på det här stället – det är som hela herr Olssons bonnagård varje månad när leveranserna kommer! 

Inte minst Erik ”Jerka” Johansson drar många vänner och välkända profiler till Vasastan och Gästrikegatan, men på Sandhäxan finns inga gräddfiler eller vip-köer. Alla får samma behandling och faktum är ju att det är mackorna man vill åt. Och den familjära stämningen. 

Ni har knappt marknadsfört er alls, för-utom att ni är synliga på Instagram. 

Är det en medveten strategi? 

– Lite kaxigt att säga, men vi har faktiskt inte behövt någon marknadsföring. Vi har stammisar sedan dag två och de som vet att vi finns – de vet och sprider att vi finns, svarar Mattias. 

Trion skrattar åt Mattias och hans försök att ducka från alla privatsamtal han får från kunder som vill boka bord. Man kan väl säga att man lyckats med ambitionen att skapa en krog där kunderna ska trivas, gärna vill återkomma till och självklart – älska mackorna!

Föregående
Föregående

Analog succé i textil

Nästa
Nästa

Från skolbänken till vd-posten